Brengt 2K de vetste game van 2019 uit?

Onze klant 2K, waar Jean-Paul Hardy Head of Marketing en Communications is, gaat binnenkort het vervolg op een van haar grootste games uitbrengen: Borderlands 3. De game ontwikkelaar, eigendom van Take-Two Interactive, werkt al 7 jaar toe naar dit moment. Laat dat nou precies zolang zijn als 2K én Jean-Paul Hardy met Stroom samenwerkt, rede te meer om Jean-Paul wat vragen te stellen!

Jean-Paul, kun je wat meer vertellen over Borderlands 3 en wat jouw rol hierbij is vanuit 2K Games?

Borderlands 3 is het langverwachte derde deel in de Borderlands franchise die in 2009 begon. Fans wachten al zeven jaar op een nieuw deel en we zijn enorm blij dat we hen eindelijk kunnen geven waar ze al zo lang naar uitkijken. Het wordt een chaotische en doldwaze achtbaanrit vol maffe personages, nieuwe plekken om te ontdekken met je vrienden, rondscheuren in diverse voertuigen en niet te vergeten: ontelbare bizarre wapens om te verzamelen.

Namens 2K geef ik in de Benelux leiding aan het marketing- en communicatieteam dat de lancering begeleidt vanaf het eerste concept tot de lancering en ver daarna.

De game wordt 13 september gereleased. Welke marketingstrategie houd je er op na om de release tot een succes te maken?

De rode draad van onze campagne is dat de fans altijd op de eerste plek komen. Alles wat we doen, doen we met dat in ons achterhoofd. Daarom betrekken we onze community zoveel mogelijk bij onze activiteiten, zodat ze weten dat ze onderdeel zijn van de release.

Voor de campagne belopen we twee paden:

Aan de ene kant hebben we die groep trouwe fans die al jaren reikhalzend uitkijken naar een nieuw deel.

Ze willen elk nieuw feitje weten, elke trailer zien en zijn zeer geïnformeerd. Aan ons de taak om via diverse online, en social kanalen te voorzien in die informatiebehoefte. Ze zijn onze brand advocates en zo behandelen we ze ook.

Daarnaast heb je een grote groep gamers die nog niet bekend waren met Borderlands 3 of de franchise in zijn geheel. Ze waren bijvoorbeeld te jong om de vorige delen te spelen, of spelen momenteel andere games. Deze groep mensen maken we in de aanloop naar de release bekend met de wereld van Borderlands.

We leggen uit waar de game voor staat, wat je allemaal kunt doen en waarom het zo’n ontzettend leuke game is om te spelen. Want Borderlands draait om plezier hebben. Dat gevoel proberen we over te brengen en dat culmineert in een launch campagne die dit uitstraalt. Daarbij zetten we alle middelen in die aansluiten bij een moderne marketingcampagne. Zo werken we met bekende influencers zoals Gio Latooy, hebben een uitgekiende social strategie en reageren snel als we zien dat een bepaald onderdeel van de marketingmix boven of onder verwachting presteert.

Hoe helpt Stroom bij het realiseren van deze doelstelling?

Stroom is onze essentiële partner bij het bedenken en uitvoeren van de campagne. Vanaf het begin (2012) trokken we samen op en was Stroom zowel sparringpartner als klankbord. Zo kwamen we samen tot nieuwe inzichten en manieren om de campagne te optimaliseren en te verbeteren. We hebben dagelijks intensief contact en een succesvolle lancering is daarom voor 100% een gedeelde prestatie waar we hopelijk met trots op terug kunnen kijken.

Tenslotte: Je werkt al een tijd in deze industrie wat maakt het zo leuk?

Never a dull moment! Toen ik 14 jaar geleden begon was online adverteren de toekomst. Om vervolgens keihard te worden ingehaald door social. En nu is het weer datagedreven performance marketing en influencer campagnes. We leren nog elke dag en op de automatische piloot werken zit er simpelweg niet in. De aard van onze industrie in combinatie met een doelgroep die zowel mondig is als technisch zeer bij de tijd. Betekent dat we altijd in de frontlinie zitten van innovatieve marketing.  

Meer over games? Bekijk de case van 2K en Stroom over Mafia III of lees het interview met de man achter Red Dead Redemption.