Bestaat Radio 538 nog over 10 jaar?

Column van Rutger Mackenbach

Onlangs hield ik tijdens onze Lunchsessie een presentatie over online radio. Daaruit blijkt dat het eigenlijk best goed gaat met het medium radio. Of audio moet ik zeggen. Van de traditionele media is audio het beste in staat om de oversteek naar de digitale wereld te maken. Maar de gevestigde broadcasters zullen wel hard hun best moeten doen om de jongere generatie te blijven betrekken bij hun kanalen.

Radio is niet meer voor nieuwe muziek

Vroeger zat ik op donderdag om 10 uur ‘s avonds aan de radio gekluisterd. Een programma van de VPRO (de naam weet ik niet meer) zond op dat tijdstip de nieuwste muziek uit. De DJ had zelf alle platen die de afgelopen week uitkwamen geluisterd en de beste voor jou als luisteraar geselecteerd. Daarna volgde 22Tracks. Een online platform met 22 muziekstijlen, waarbinnen 22 dj’s de 22 beste nummers uit hun genre aan elkaar draaide.

Curated radio zullen we maar zeggen, van een briljante eenvoud. 22Tracks is al een tijdje niet meer, vakkundig door de muziekindustrie de nek omgedraaid met onmogelijke rechtenissues die niet te betalen waren voor het platform. Nu gebruik ik Soundcloud om nieuwe muziek te vinden. Veel dj’s plaatsen daar hun mixen, compleet met tracklist. Radio gebruik ik eigenlijk al heel lang niet meer om op de hoogte te blijven van nieuwe muziek.

Zoals je kunt raden luister ik nogal veel muziek. Het verbaasde me dan ook enorm dat in mijn leeftijdsgroep maar 50% van de mensen aangeeft regelmatig muziek te luisteren. Doet iedereen dat niet? Jongeren luisteren vaker naar muziek, ruim 60% geeft aan dat geregeld te doen. En waar halen jongeren nieuwe muziek vandaan? Vrienden staan natuurlijk op nummer een, gevolgd door Youtube en muziekdiensten (Spotify). Radio bungelt ergens onderaan. Hoe komt dat?

Radio does not fit all

Een reden is dat broadcasters nog behoorlijk vanuit zenderfrequenties denken: Je betaalt als zender een enorme berg geld voor een ether frequentie en dat moet je terugverdienen. Met die gedachte maak je een muziekzender die een zo breed mogelijk publiek aanspreekt, in de hoop zo veel mogelijk luisteraars te trekken om advertenties voor te schotelen die geld opleveren. En dat doe jij niet alleen, alle grote zenders werken op deze manier. Met allemaal dezelfde soort muziek gekozen door ‘iemand die er voor gestudeerd heeft’. En natuurlijk van die grappige dj’s, een ochtend- en een middagshow en wat win-acties. De doelgroep die nog het meest geïnteresseerd is in muziek spreek je daar niet mee aan.

En ook online werkt zo’n one size fits all model natuurlijk niet. De grote radiozenders hebben inmiddels wel special interest zenders in lijn met hun leidende station. Denk aan 538 Ibiza, Q Het Foute Uur of Sky Radio Lovesongs. Dat is een goede start voor een wat gerichter publiek, maar nog steeds niet uitgesproken genoeg voor de jongere luisteraar. Online kan je voor elke muzieksmaak wel een zender of playlist vinden, deze is letterlijk een click verder.

Focus op een specifieke doelgroep

Dat het voor broadcasters niet onmogelijk is om die jonge doelgroep te binden blijkt wel uit het succes van FunX. Deze zender richt zich op een specifieke doelgroep, er is de nodige nieuwe muziek te ontdekken en FunX weet hoe de doelgroep met audio omgaat. Zij waren een van de eerste zenders die al heel vroeg inzag dat je beter kunt investeren in een goede app dan in hele dure frequenties.

De radio broadcasters zijn goed bezig de transitie te maken naar de digitale wereld. Technisch zijn er enorme stappen gemaakt. Maar willen ze echt overleven, dan zullen ze moeten leren dat de content in die digitale wereld een stuk diverser is dan dat ene grote zendermerk. En laat daar online nu alle ruimte voor zijn.