Highlights DMexco

Door 19 september 2017Media
Highlights DMexco

Ruim 1.000 exposanten, 570 sprekers en 40.000 bezoekers. De DMexco in Keulen was de place-to-be als het gaat om digital marketing. Wij van Stroom konden natuurlijk niet ontbreken om de nodige inspiratie op te doen. Voor degene die niet aanwezig waren hebben we een aantal highlights op een rijtje gezet:

Instagram Stories: Beter goed gejat, dan slecht bedacht

Iets meer dan een jaar geleden waren ze er opeens. Instagram Stories. De video’s of foto’s die na 24 uur verdwijnen en niet meer terug te vinden zijn. Deze optie was vrijwel één op één gekopieerd van Snapchat, inclusief filters en lenzen. Toch zijn de Instagram Stories ongekend populair. Met inmiddels zo’n 250 miljoen dagelijkse gebruikers mag deze zet een groot succes genoemd worden.

Voor bedrijven bieden Instagram Stories een kans om je doelgroep full-screen, en daardoor zonder afleiding, te bereiken. De mogelijkheden zijn groot en er zijn al tal van creatieve voorbeelden te vinden van bedrijven die goed gebruik maken van de Stories. Je kan als bedrijf ook tussen de Stories verschijnen met een advertentie. Vanuit deze advertentie kan je mensen laten swipen om op de website te komen. De advertenties zijn, net als de Stories van vrienden, weg te klikken. Het is dus belangrijk om gelijk de aandacht te pakken. Dit werkt het beste met creatieve, aansprekende uitingen die speciaal ontworpen zijn voor de Instagram Stories.

Highlights DMexco

Youtube gaat premium content creëren

Tijdens de DMexco maakte Youtube bekend dat ze meer gaan investeren in premium content. Voorheen was Youtube vooral afhankelijk van de video’s die door de gebruikers geüpload werden. Per minuut wordt er 400 uur aan video’s op Youtube geplaatst, maar dit is niet altijd even kwalitatieve content. Nu gaat Youtube in samenwerking met ervaren contentmakers aan de slag met eigen shows en series. Als adverteerder kan je je koppelen aan deze content als sponsor, of door video’s rondom deze content te vertonen. Zo weet je zeker dat je videoadvertentie bij kwalitatieve content weergegeven wordt.

Youtube verraste daarnaast door het podium te delen met Samsung. Voor de campagne “Do what you can’t” heeft Samsung samengewerkt met Casey Neistat, een bekende creator (vlogger) met 7,8 miljoen subscribers op Youtube. Als klap op de vuurpaal was Casey zelf aanwezig als special-guest. Het gesprek met hem gaf een leuk inkijkje hoe een samenwerking met een influencer tot stand kan komen. Benieuwd hoe jij zelf influencers kan inzetten voor je merk? Vraag dan de whitepaper “influencer marketing” aan.

Pinterest groeit door

De President of Pinterest, Tim Kendall, had wat te vieren. Het inspiratie platform voor onder andere fashion, reizen en woondecoratie telt nu 200 miljoen gebruikers wereldwijd! Pinterest is continu bezig om de gebruikerservaring te verbeteren. Zo maken ze stappen om steeds makkelijker producten te kopen vanuit Pinterest (ook ideaal voor bedrijven dus). En ze zijn bezig met visueel zoeken. Je kan straks een foto maken van bijvoorbeeld een bank om als zoekresultaten soortgelijke banken te zien.

Het is voor veel bedrijven een uitstekend platform op aanwezig te zijn. In alleen Nederland zijn er al zo’n 2,5 miljoen gebruikers. Bovendien staat de doelgroep van Pinterest open voor reclame. En waar het platform altijd overheerst werd door vrouwen, vinden nu ook steeds meer mannen hun weg naar Pinterest. Helaas is nog niet bekend gemaakt wanneer het mogelijk wordt om in Nederland te adverteren op Pinterest. Zodra dit bekend is maken we daar uiteraard melding van.

E-sports meer dan een hype.

Als je denkt aan gamers, dan is de kans groot dat je denkt aan iets te dikke gasten die zich uren opsluiten in hun kamer en er alleen uitkomen om te eten. Dit beeld klopt tegenwoordig in veel gevallen niet meer. Gamers groeien namelijk uit tot de nieuwe sterren, met uitverkochte stadions vol fans die naar hun verrichtingen komen kijken.

E-sports is big business. Dat bewijst deze korte promo voor E-sports wel:

Veel E-sporters worden al gesponsord. Waar dit voorheen merken waren met een sterke connectie met gamers, stappen nu ook merken in die zich op het grote publiek richten. Een voorbeeld hiervan is Mercedes, die nu sponsor zijn van ESL (de grootste e-sport organisatie). Daarnaast wordt in Duitsland al geëxperimenteerd met het uitzenden van E-sport op tv, waar je dit voorheen alleen via streams op internet kon volgen.

In Nederland staat E-sports in verhouding nog in de kinderschoenen, maar er zijn wel degelijk ontwikkelingen gaande op dit gebied. Zo heeft iedere Eredivisieclub een gamer aangetrokken die het spel Fifa tegen elkaar spelen in een E-sport voetbalcompetitie. Op deze manier hopen de clubs nieuwe doelgroepen aan te spreken.

Highlights DMexco

Over de doelgroep werd gezegd dat E-sports een steeds groter publiek trekt. Dit zijn inmiddels ook niet allemaal hardcore gamers. 35% van de doelgroep speelt zelf niet eens de games die ze volgen. Voor bedrijven wordt het daardoor ook steeds interessanter om in E-sports te stappen.

 

Dit waren onze highlights, tot volgend jaar!

 

Een reactie plaatsen